Verkkopalvelun tai -sivuston uudistuksella on suuri vaikutus yrityksen asiakaskokemukseen, tehokkuuteen ja liiketoimintaan. Projektissa onnistuminen – mahdollisimman (kustannus)tehokkaasti – edellyttää syvää asiakasymmärrystä, huolellista suunnittelua ja selkeitä, liiketoimintastrategiaan sidottuja tavoitteita. Ja oikean kumppanin, totta kai.
Ymmärrys asiakkaiden tarpeista, odotuksista ja haasteista on verkkosivu-uudistuksen kivijalka. Mitä parempi asiakasymmärrys yritykselläsi on, sitä paremmin sivuston ominaisuuksia voidaan priorisoida uudistuksen ensi hetkistä alkaen.
Erilaiset käyttäjätutkimukset- ja haastattelut, markkinatutkimukset, käyttäjäpolkujen analyysit sekä palvelukuvaukset piirtävät kuvaa sivuston loppukäyttäjistä. Heitä vartenhan sivusto tehdään, eikö vain?
Lue lisää: Suunnittelimme Naisten Linjalle helppokäyttöisen verkkosivuston hetkiin, jolloin tiedonsaanti on elinehto
Myös vanhan sivuston tarjoamaa dataa kannattaa hyödyntää asiakasymmärryksen lisäämisessä – olettaen, että sivuston käyttöä seurataan nykyisellään riittävän tarkasti. Avainsanatutkimuksella voidaan kartoittaa käyttäjien ja etenkin potentiaalisten käyttäjien hakukäyttäytymistä ja tarpeita. Näin varmistetaan, että verkkosivusto vastaa käyttäjien odotuksiin ja myös löytyy hakukoneissa.
Kun uuden sivuston suuntaviivat alkavat hahmottua, prototyyppejä ja käyttäjätestauksia hyödyntämällä voidaan varmistua siitä, että suunta on oikea – tai tehdä tarvittaessa korjausliikkeitä.
Tarvitsetko apua asiakasymmärryksen kartoittamiseen? Pyydä tarjous.
Uudistusta ei kannata tehdä vain uudistuksen vuoksi: verkkosivuston tavoitteiden tulee olla selkeästi sidoksissa organisaation strategisiin päämääriin. Näitä voivat olla esimerkiksi:
Myynnin ja markkinaosuuden kasvattaminen.
Uusien asiakasryhmien tavoittaminen, uusien palvelujen tai tuotteiden lanseeraaminen.
Asiakaspalvelun tehostaminen ja kustannusten vähentäminen.
Asiakastyytyväisyyden parantaminen, brändiuskollisuuden lisääminen.
Usein sivustolla on useampia tavoitteita. Siksi on hyvä määritellä myös, mikä tavoitteista on tärkein ja mitkä ovat toissijaisia. Projektin edetessä kannattaa aika ajoin tarkistella, miten hyvin suunnitelmat vastaavat tavoitteisiin.
Liiketoimintakriittisenä sivustokumppanina Nitro huomioi liiketoiminnan tavoitteet kaikissa verkkosivuston suunnittelun vaiheissa.
Uuden sivuston teknologian valinnassa on hyvä huomioida nykytilanteen lisäksi myös tulevaisuuden tarpeet. Eri teknologiat ja sisällönhallintajärjestelmät (esimerkiksi Wordpress, Headless CMS, Drupal, Squarespace) sopivat hieman eri tavoin erilaisiin käyttötarkoituksiin ja -tarpeisiin.
Tarvitaanko sivustolla esimerkiksi integraatioita muihin järjestelmiin? Jos liiketoiminta on kasvuvaiheessa, sivuston skaalautuvuus yritystoiminnan mukana on tärkeää. Skaalautuva teknologia mahdollistaa sen, että sivustoon voidaan myöhemmin lisätä ja liittää uusia osioita, ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia vanhaa rikkomatta.
Teknologiavalinta vaikuttaa myös päivittämisen helppouteen, käytettävyyteen ja tietoturvaan. Osaava sivustokumppani osaa ehdottaa juuri teidän tarpeisiinne sopivaa teknologiaratkaisua.
Käyttäjäpolkujen, sisältörakenteiden ja teknologiaratkaisujen ohella tärkeää on edelleen se mitä sanotaan – ja miten sanotaan. Sivustouudistus on oiva hetki tarkistella myös sivuston kuva- ja tekstisisältöjä sekä niiden tarkoituksen- ja brändinmukaisuutta. Hyvin suunniteltu sisältöstrategia, joka heijastaa brändin ääntä ja puhuttelee kohderyhmää on ratkaiseva osa onnistunutta verkkopalvelua.
Ethän myöskään unohda SEO:a (Search Engine Optimization) ja GEO:a (Generative Engine Optimization). Hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että uusi sivustosi on paitsi käyttäjien myös tekoälytyökalujen – ja sitä kautta edelleen käyttäjien – löydettävissä. Puhuttelevat, konvertoivat sisällöt tuottavat orgaanista liikennettä ja kauppaa tasaisesti. Hyvin hakukoneoptimoitu sivusto tekee myös hakukonemainonnasta kustannustehokkaampaa.
Digipalvelulaki edellyttää tietyiltä toimijoilta jo nykyisellään saavutettavuusdirektiivien mukaisia verkkopalveluja. Kesäkuussa 2025 lain piiriin tulee uusia kuluttajapalveluita.
Lakisääteisten asioiden ohella on hyvä muistaa, että verkkopalvelun käytettävyys ja saavutettavuus vaikuttavat myös asiakaskokemukseen – ja sen kautta suoraan sivuston toimivuuteen myynti- ja asiakaspalvelukanavana.
Vaikka laki ei velvoittaisikaan yritystänne täyttämään tiettyjä vaatimuksia, on saavutettavuudesta ja käytettävyydestä silti etua: verkkosivuston käyttö voi olla kenelle tahansa yllättävän hankalaa tavallisissa arkisissa tilanteissa, esimerkiksi auringonpaisteessa tai liikkuvassa bussissa.
Saavutettavan ja inklusiivisen suunnittelun keskiössä on kuitenkin tasa-arvo: yhtäläiset mahdollisuudet kaikille käyttää verkkopalveluja.
Lue lisää: Nitron saavutettavuus- ja käytettävyysauditointi löytää sivustosi kipupisteet
Kirjoitus on osa Nitron kolmiosaista verkkosivu-uudistusopasta, jolla autamme asiakkaitamme rakentamaan parempia verkkopalveluja. Lue myös muut osat:
Meno kuin huopatossutehtaalla? Katso milloin on korkea aika uudistaa verkkosivusto