Eikö myynti vedä, onko tilauskirja tyhjä? Eivätkö potentiaaliset asiakkaat löydä palveluitanne verkosta – tai jos löytävät, kääntyvät jo ovensuussa pois? Verkkosivuston uudistaminen voi tuntua isolta investoinnilta, mutta vanhentunut ja huonosti toimiva sivusto vasta kalliiksi tuleekin. Usein uudistamiseen riittää pieni visuaalinen freesaus – joskus on paikallaan tehdä isompia muutoksia sivuston rakenteeseen, sisältöön, konversiopisteisiin ja teknologiaan. Lue alta mistä tiedät, että on aika uudistua.
Yrityksen verkkosivusto on usein ensimmäisiä kosketuspintoja asiakkaaseen. Jos verkkosivusto ei herätä tunteita, puhuttele ja palvele kohderyhmää tai ole linjassa brändin kanssa, on järkevää miettiä palvelun uudistamista – joko kokonaan tai osittain.
Verkkosivuston uudistamiseen voi olla useitakin syitä. Mikä näistä resonoi teidän yrityksessänne?
Vaikka verkkosivusto ei olisi yrityksellesi suora myyntikanava, voi sillä olla yllättävänkin suuri vaikutus liiketoimintaan. Onko sivusto miellyttävä käyttää? Löytääkö asiakas etsimänsä tiedon? Tönäistäänkö häntä oikeissa kohdissa oikealla tavalla toimimaan – lukemaan lisää, ostamaan, ottamaan yhteyttä?
Nitro auttaa verkkosivustosi kaupallistamisessa – oli se sitten yrityksesi tärkein myyntikanava tai näyteikkuna.
Lue lisää: Savoxin uusi sivusto tukee yrityksen liiketoimintaa ja kansainvälistymistä.
Ehkä viimeisimmästä uudistuksesta on jo kulunut jonkin verran aikaa, eikä sivustoa ole juuri kehitetty tai huolehdittu sen ylläpidosta. Vanha alusta ei enää vastaa toiveita ja tarpeita, on hankala käyttää tai ei skaalaudu liiketoimintanne tarpeiden mukaan. Muistathan, että teknologian vanhentuminen altistaa myös tietoturvariskeille. Uudistuksen myötä saatte käyttöönne turvallisen ja helppokäyttöisen sivuston, joka tukee liiketoiminnan tavoitteita.
Nykyajan asiakkaat odottavat nopeaa, intuitiivista ja personoitua käyttökokemusta –laitteesta riippumatta. Ehkä nykyinen sivusto ei ole pysynyt asiakkaiden odotusten mukana – tai asiakkaanne haluavat esimerkiksi tilata sujuvammin ja enemmän verkosta. Mitä paremmin sivusto vastaa loppukäyttäjän tarpeisiin, sitä paremmin se palvelee tarkoitustaan, oli se sitten myyntikanava tai esimerkiksi palvelualusta.
Lue lisää: Palloliitto sai käyttäjälähtöisen verkkopalvelun
Maksava asiakas ostaa sieltä missä se on helpointa. Jos kilpailijat tarjoavat käyttäjäystävällisempiä ja toiminnallisesti rikkaampia ratkaisuja – siis paremman asiakaskokemuksen – asiakas suuntaa mieluummin heidän luokseen. Miten yrityksesi verkkosivusto pärjää kilpailussa? Jos sivustonne ei tarjoa vastinetta odotuksille, ehkä kilpailijan tarjoaa.
Sivuston käytettävyyttä voidaan tutkia esimerkiksi käytettävyysauditoinnilla. Lue lisää: Käytettävyysauditointi löytää sivustosi kipupisteet
Näyttääkö brändinne verkossa yhtä hyvältä kuin muissa kanavissa? Verkkosivustolla on merkittävä rooli halutun brändimielikuvan vahvistamisessa – niin visuaalisuuden, sisällön kuin toiminnallisuuksien osalta. Käyttöliittymän suunnittelu vaikuttaa ratkaisevasti siihen, kuinka intuitiivista ja helppoa palvelua on käyttää. Lisäksi sillä on merkitystä sivuston saavutettavuuden kannalta. Näyttävä ja houkutteleva ulkoasu saa käyttäjän viihtymään sivustolla pidempään, mikä näkyy varmasti myös liiketoiminnan tuloksessa.
Autamme mielellämme esimerkiksi verkkosivustosi käyttäjäkokemuksen tai ulkoasun parantamisessa – brändin ytimen ja ilmeen mukaisesti.
Lue lisää: Case Ilomantsi: UX-/UI-suunnittelua Iloksi ihan jokaisen
Uudet liiketoimintamallit, palvelut tai tuotteet edellyttävät verkkopalveluilta joustavuutta ja skaalautuvuutta. Ehkä sivustoon on tarve integroida uusia sisäisiä järjestelmiä, tai tiettyjä toimenpiteitä pitää automatisoida. Tai kenties olette kansainvälistymässä ja sivuston pitää jatkossa palvella kokonaan uusia käyttäjäryhmiä eri kielialuilta. Liiketoiminnan isot muutokset edellyttävät usein muutoksia myös verkkosivustoon.
Tiedätte, että sivustolla on kävijöitä, mutta ette oikein tiedä mitä he siellä tekevät – tai miten tiedon voisi edes hyödyntää. Verkkosivuston tarjoamasta datasta on merkittävästi hyötyä päätöksenteossa ja asiakasymmärryksen lisäämisessä sekä mainonnan kohdentamisessa.
Nitro auttaa yritystäsi verkkosivuston mittaamisen suunnittelussa ja esimerkiksi konversio-optimoinnissa, jolla lisätään käyttäjien haluttuja toimenpiteitä, kuten ostoja tai yhteydenottoja. Data esitetään helposti ymmärrettävässä muodossa dashboardien avulla, mikä tekee kehityksen seurannasta sekä raportoinnista helppoa.
Kirjoitus on osa Nitron kolmiosaista verkkosivu-uudistusopasta, jolla autamme asiakkaitamme rakentamaan parempia verkkopalveluja. Lue myös muut osat:
Sisällöistä saavutettavuuteen: Näin varmistat verkkosivu-uudistuksen onnistumisen