Nitro muotoili 150 vuotta täyttäneelle Ilomantsin kunnalle uuden brändi-ilmeen, ja samalla jalkautettiin uusi ilme verkkopalveluun. Ilomantsissa jokaisen on hyvä elää, vierailla, tehdä työtä ja viihtyä yritteliäässä yhteisössä uniikin luonnon kanssa vuorovaikutuksessa. Uusi visuaalinen identiteetti ponnistaa kuntastrategian tiivistävästä johtoajatuksesta “Iloksi ihan jokaisen” ja on suunniteltu ilmentämään karjalaisuutta, yrittäjäystävällisyyttä, matkailua ja luontoa.
Brändin jalkauttaminen verkkoympäristöön
UX- ja UI-suunnittelu
Ilomantsin verkkopalvelu ei enää palvellut käyttäjiään optimaalisesti. Visuaalinen ilme oli vanhentunut, ja sivustolla navigointi oli käyttäjälle haasteellista. Uuden verkkopalvelun suunnittelussa painotettiin käyttäjäystävällisyyttä ja selkeyttä, jotta sivustolla olisi helppo liikkua riippumatta siitä, onko käyttäjä kunnan asukas, yrittäjä vai matkailija. Verkkopalvelu toimii porttina kunnan palveluihin ja mahdollisuuksiin, ja sen visuaalinen ilme kulkee vahvasti samaa polkua uudistetun brändin kanssa. Tavoitteena oli luoda luotettava ja nykyaikainen verkkopalvelu, joka heijastaa kunnan arvoja ja tukee sen roolia elinvoimaisena, houkuttelevana yhteisönä.
Verkkopalvelun visuaalinen ilme suunniteltiin tiukasti uuden brändin mukaiseksi, ja graafiset brändielementit ohjasivat suunnittelua koko prosessin ajan. Käyttöliittymässä hyödynnettiin raikkaita värejä, selkeää typografiaa ja brändille ominaisia visuaalisia elementtejä. Hieman rosoiset, puun kaarnaa muistuttavat brush-elementit viestivät kunnan arvojen mukaista luonnonläheisyyttä, ja niitä haluttiin käyttää monipuolisesti myös verkkopalvelun kuvituksessa. Lisäksi brändiuudistuksen johtoajatuksena toiminut “Iloksi ihan jokaisen” -lupaus, kulkee mukana läpi verkkopalvelun. Lupaus esiintyy eri muodoissa sivun sisällön mukaan; varhaiskasvatuksessa lupaus on “Iloksi lapsiperheiden”, kun taas Asuminen ja ympäristö -sivulla lupaus on “Iloksi asukkaiden”.
Asiakkaalla oli oma tekninen kumppani, joka vastasi verkkopalvelun toteutuksesta Wordpress-alustalle. Nitron rooli oli suunnitella käyttöliittymä ja varmistaa, että visuaaliset elementit siirtyvät saumattomasti tekniseen toteutukseen. Teknisellä kumppanilla oli tarkat vaatimukset tarvittavista elementeistä ja sivupohjista, joihin suunnittelua tarvittiin. Teimme tiivistä yhteistyötä teknisen kumppanin kanssa, jotta varmistettiin suunnittelun ja toteutuksen yhteensopivuus. Suunnittelussa huomioimme saavutettavuuden WCAG AA -tasolla, ja asiakkaan yhteistyökumppani huomioi teknisen saavutettavuuden toteutuksen osalta.
Haluamme varmistaa, että brändisi kohtaa asiakkaansa saumattomasti ja tehokkaasti. Keskitymme loppukäyttäjäkokemuksen muotoiluun ja toteutukseen, aina asiakkaan liiketoiminnallisia tavoitteita ohjenuoranamme käyttäen.
Olipa kyse koko ostopolun hallinnasta tai tietyn osa-alueen, kuten verkkopalvelun tai digimarkkinoinnin kehittämisestä, me autamme kohderyhmien tavoittamisessa ja ohjaamisessa oikeille polulle kohti haluttuja toimenpiteitä.
Hybridipalvelutarjoomamme kattaa mm. digitaalisen markkinoinnin, verkkopalveluiden UX/UI-suunnittelun ja teknisen toteutuksen sekä analytiikan hyödyntämisen. Valitsemme teknologiat aina tarpeiden mukaan, mutta korkeasta laadusta emme tingi.
Head of Growth