Vaikka kaikki muut verkkopalvelun osa-alueet olisivatkin kunnossa, huono sisältö tekee koko verkkopalvelusta huonon. Laadukas sisältö on ajankohtaista, kohderyhmälleen relevanttia, hakukoneoptimoitua sekä loogisesti jäsenneltyä. Sisältöä päivitetään, lisätään ja poistetaan sisällönhallintajärjestelmän kautta. Koska sisältöjen ajankohtaisuus on koko verkkopalvelun keskiössä, tulee sisällön hallinnan kokemuksen olla sujuva ja työkalut tätä päivää. DatoCMS on yksi Nitron suosikkityökaluista Headless-verkkopalveluiden sisällönhallintaan. Tässä kirjoituksessa esitellään palvelun ominaisuuksia, ja tutustutaan siihen miksi se on niin oiva valinta moniin projekteihin. Artikkelin lopussa tutustutaan Daton käyttöön videomuodossa.
Headless -mallissa sisältöjä hallitaan projektille räätälöidyn sisältömallin kautta. Sisältömalli koostuu erilaisista sisältötyypeistä. Esimerkkejä sisältötyypeistä ovat tuote, henkilö, toimipiste, artikkeli ja tapahtuma. Sisältötyyppien rakenne räätälöidään aihekohtaisesti. Tapahtumalla on esimerkiksi nimi, osoite, paikka sekä alku- ja loppuaika, kun taas tuotteelta löytyy tietoina esimerkiksi nimi, kuva ja hinta.
Sisältöjen rakenteessa on usein tarve viitata toisiin sisältöihin. Esimerkiksi artikkelilla on usein kirjoittaja ja kirjoittajalla esimerkiksi toimipiste. Headless-mallissa voidaan luoda suoria referenssejä eri sisältöjen välillä, jolloin niiden päivittäminen on helppoa. Riittää että sisältö päivitetään vain yhteen paikkaan, josta se päivittyy viittausten kautta kaikkialle missä kyseistä tietoa käytetään.
Sisältötyypeille voidaan asettaa tarvittaessa hyvinkin tarkkoja rajoja ja ohjeita, jotka tukevat sisällön työstöä oikeassa muodossa. Sisällönhallintaan voidaan merkitä esimerkiksi pakolliset kentät, oikeat kirjoitusasut esimerkiksi verkko- ja sähköpostiosoitteille, kenttien maksimimerkkimäärät ja niin edelleen. Sisällönsyöttäjällä ei tulisi olla huolta siitä, että hänen tekemänsä muutokset voisivat rikkoa jotain.
Koska sisällöt eivät ole sidoksissa käyttötarkoitukseen, voidaan samoista sisällöistä rakentaa useita asioita. Saman sisällönhallinnan kautta ylläpidettävästä sisällöstä voi muodostua esimerkiksi yksi tai useampi verkkopalvelu, chatbot, digitaalinen infonäyttö, tai sen dataa voidaan yhdistää muihin palveluihin, esimerkiksi tuotetiedonhallintajärjestelmään.
Headless sisällönhallintajärjestelmiä löytyy useita erilaisia. Todella suuriin kokonaisuuksiin, missä sisältöä, sisältötyyppejä ja käyttäjiä on paljon, soveltuu loistavasti esimerkiksi Contentful. Dato taas puolestaan on näppärä valinta pienemmistä keskisuuriin projekteihin.
Isoimmat erot palveluntarjoajissa löytyy hinnoittelussa ja käyttökokemuksessa, joista auditoidessa olemme todenneet Daton parhaaksi valinnaksi jo moniin projekteihin. Plussaa Daton koriin sataa esimerkiksi selkeästä ja intuitiivisesta sisällönhallinnan käyttökokemuksesta, loistavasta integroitavuudesta, web-ympäristöön optimoiduista lisätoiminnoista sekä loistavista kommunikointiyhteyksistä suoraan Daton kehittäjien suuntaan. Lisäksi Daton toiminnallisuutta on tarvittaessa mahdollista laajentaa joko valmiilla tai itse rakennettavilla lisäosilla.
Daton ollessa eurooppalainen toimija, on esimerkiksi GDPR ja muu EU-tasoinen lainsäädäntö huomioitu asiaan kuuluvalla tavalla. Lisäksi Nitro on Daton virallinen kumppani ensimmäisten joukossa Suomessa!
Dato tarjoaa monenlaista apua sisältöjen helppoon ja intuitiiviseen hallintaan. Hallinnasta onnistuu esimerkiksi seuraavat toiminnot:
Monenlaiset haku- ja filtteröintitoiminnot, jotka auttavat löytämään päivitettävän asian, vaikka hallinnasta löytyisi satoja tai tuhansia sisältöjä. Hauista voidaan tallentaa esiasetuksia, jolloin esimerkiksi kaikki kahvilan vegaaniset tuotteet löytyvät yhdellä klikkauksella.
Modulaaristen rakenteiden avulla sisällön uudelleenjärjestäminen onnistuu helposti raahaamalla.
Versiohistorian avulla muutosten hallinta on sujuvaa. Voit helposti nähdä sisältöön tehdyt muutokset ja palata edelliseen versioon.
Kieliversioiden hallinta on helppoa käyttöliittymän välilehtien avulla. Sisältömallia rakennettaessa päätetään, onko sisältötyypin kieliversioissa keskenään sama vai eri rakenne, jonka jälkeen sisällöt päivitetään paikoilleen. Esimerkiksi tuotteen kuvausteksti usein kääntyy eri kielille, mutta hinta pysyy samana.
Sisällön hakukoneoptimointiin on kätevä työkalu, joka näyttää suoraan miltä sisältö näyttäisi Googlen haussa tai jaettuna Facebookiin tai Twitteriin.
Sisältöjä voidaan tallentaa luonnoksiksi, julkaista heti tai ajastaa haluttuun ajankohtaan.
Sisällönhallintaan voidaan luoda erilaisia rooleja, joilla on oikeus nähdä, muokata tai julkaista valittuja sisältötyyppejä.
Mikäli on joskus työskennellyt verkkopalvelun sisältöjen kanssa esimerkiksi Wordpress -ympäristössä, tietää miltä tuntuu toimia raskaan ja hitaan mediakirjaston kanssa. Kuvia täytyy rajata ja ladata tietyissä tiedostomuodoissa, jotta ne eivät hidasta koko verkkopalvelun käyttöä. Jo kertaalleen ladatun kuvatiedoston löytäminen mediapankista voi olla työlästä.
Datossa tämä kaikki toimii hieman eri tavalla. Mediakirjastoa käytetään rajapintojen kautta, ja ladatuista kuvista voidaan hakea juuri sopiva versio eri käyttötarkoituksiin. Samasta kuvatiedostosta voidaan hakea esimerkiksi pienen pieni mustavalkoinen jpg-muotoinen avatar mobiilisovellukseen tai koko ruudun peittävä värikäs taustakuva verkkopalveluun. Sisällön päivittäjän tarvitsee huolehtia sisällönhallintaan vain yksi tarpeeksi hyvälaatuinen versio kuvasta ja käyttää sitä halutuissa paikoissa. Verkkopalvelun koodissa määritellään minkä kokoinen ja näköinen kuva esitetään.
Datosta löytyy myös kätevä kuvanmuokkaustoiminto, jos kuvia halutaan sävyttää tai rajata.
Jokaiselle kuvalle voi asettaa Focal Point -keskityspisteen, joka on apuna jos kuvaa rajataan tai esitetään eri kuvasuhteissa. Mikäli kuvaa käytetään monessa paikassa, voidaan keskityspisteitä luoda useita. Kun kuvasta rajataan esimerkiksi kapeampi kuvasuhde, Focal Point -piste rajautuu aina mukaan, ja näin esimerkiksi henkilökuvasta ei koskaan rajaudu naama pois.
Datoon on liitetty kuvantunnistusteknologiaa, joka tunnistaa kuvista asioita, luo niistä avainsanoja ja lisää ne kuvan metatietoihin. Mediakirjastosta voi siis helposti hakea esimerkiksi kaikki kuvat missä on ihmisiä, leivoksia, kahvikuppi, appelsiini tai kissa. Kuvia voidaan hakea myös esimerkiksi tiedostotyypin, itse lisättyjen avainsanojen tai kuvassa näkyvien värien kautta.
Nitron kehittämistä verkkopalveluista esimerkiksi suomalaisten jalkapallon ystävien iloksi tehty Palloliiton verkkopalvelu-uudistus sekä ikonisen saunabrändi Harvian globaali verkkosivusto käyttävät sisällönhallintana Datoa. Ja niin käyttää myös nitro.fi!
Pepita on saumatonta saavutettavuutta ja sulavaa käyttökokemusta arvostava asiantuntija, jolta löytyy myös visuaalista silmää. Hän on erikoistunut tietosuojaan, saavutettavuuteen ja datavastuullisuuteen. Hänen tavoitteenaan on rakentaa parhaita mahdollisia digitaalisia palveluita, jotka ovat kestäviä, läpinäkyviä, vastuullisia ja saavutettavia. Pepitan taikavoima on puhua teknisistä asioista niin selkeästi, että vähemmänkin asiaan perehtynyt voi ne ymmärtää.
Pepita Kautto
Digital Integrity Specialist