Tiesitkö, että suuri osa potentiaalisista asiakkaistasi etsii tarjoamiasi tuotteita tai palveluita ihan muualta kuin Googlesta? Lähes puolet Z-sukupolvea edustavista nuorista suosivat tiedonhaussaan TikTokia tai Instagramia Googlen sijaan (lähde: Fortune). Katso alta sosiaalisen median vinkit entistä paremman some- ja hakukonenäkyvyyden takaamiseksi.
Samoin kuin verkkosivustoilla, myös sosiaalisen median julkaisuissa kiinnostava, relevantti, sitouttava ja uniikki sisältö on ykkösjuttu. Julkaisuun sitoutumiset, kuten jaot, tykkäykset ja kommentit, kertovat somealustan algoritmille sisällön kiinnostavuudesta, jolloin julkaisun saama näkyvyys paranee. Koska somealustoja käytetään myös hakukoneen tavoin, myös avainsanat nousevat tärkeään asemaan niin julkaisuissa kuin sometilin profiilikuvauksessa. Kohtaan, johon voi kirjoittaa tekstiä, on hyvä sisällyttää relevantti avainsana. Oheiset vinkit avainsanojen käyttämisestä on monilta osin sovellettavissa alustaan kuin alustaan. Vinkkejä voi hyödyntää Facebookissa, LinkedInissä, Instagramissa, Pinterestissä, Twitterissä, TikTokissa, YouTubessa tai missä ikinä sisältöjä julkaistaankaan!
Yritykselle tärkein avainsana kannattaa sisällyttää tilin käyttäjänimeen tai nimeen. Näin yritys voi näkyä todennäköisemmin alustan hakutuloksissa verrattuna tileihin, joita ei ole optimoitu haetulle avainsanalle. Myös tilin kuvausteksti (biografia) kannattaa optimoida pääavainsanalle yritystä tiiviisti kuvaillen.
Instagramissa käyttäjät voivat etsiä esim. kahviloita ja palveluita karttahaun avulla, jolloin yrityksellä on loistava mahdollisuus tulla nähdyksi.
Eri julkaisut sisältävät kuvaustekstimahdollisuuden ja tämä on erittäin tärkeä kohta sisällyttää tärkeitä avainsanoja.
Hashtagit (#) ovat erinomainen mahdollisuus sisällyttää julkaisun yhteyteen tärkeitä avainsanoja. Instagramissa lyhyisiin videoihin eli reelseihin (kelat) voi myös lisätä aiheita (topics), jotka kuvailevat reelsin sisältöä, esim. muoti ja kauneus, ruoka ja juoma tai kuljetus. Nämä auttavat kohdistamaan julkaisuja oikeille kohderyhmille.
Videot ovat tällä hetkellä kovaa valuuttaa somealustoilla ja esim. Instagramissa reelsit saavat paremmin näkyvyyttä kuin staattinen kuvajulkaisu. Videoita kannattaa ehdottomasti hakukoneoptimoida, sillä esim. toiseksi suosituimpaan hakukoneeseen, YouTubeen (lähde: Search Engine Journal), ladatut videot voivat näkyä myös Googlen hakutuloksissa.
Kuvien alt-tekstit ovat tärkeitä saavutettavuusnäkökulmasta. Niiden tarkoitus on kertoa ruudunlukijaa käyttäville tarkasti, mitä kuvassa on. Hakukonerobotit lukevat kuvan sisällön alt-tekstin tai tiedostonimen perusteella eli Googlen kuvahakutuloksiin pääsemiseksi on myös kuvatiedostot tärkeää optimoida relevantille avainsanalle.
Ihmiset käyttävät entistä useammin äänihakua etsiessään palveluita ja tuotteita. Äänihaku poikkeaa jonkin verran kirjoitetusta hausta, joten on tärkeää, että sisältö vastaa myös näihin hakuihin. Äänihakua käyttävät mm. Googlen hakukone, YouTube, Siri ja Alexa.
Linkki sivustolle kannattaa lisätä, mikäli tilin profiilitiedoista tai julkaisun yhteydestä löytyy linkkimahdollisuus. Ulkoiset linkit sivustolle ovat hyvin arvokkaita sivuston hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.
Jotta tiedetään, mitä avainsanoja kannattaa käyttää, on erittäin hyödyllistä suorittaa avainsanatutkimus. Nitron kumppanina avainsanatutkimuksen avulla saadaan selville mm.:
avainsanat, joilla kohderyhmä etsii yrityksen tarjoamia palveluita tai tuotteita
hakukonenäkyvyyden nykytila Googlessa (hakutulossijoitukset)
avainsanojen kuukausittaiset hakumäärät Googlessa
kilpailijoiden käyttämät avainsanat ja hakutulossijoitukset
avainsanojen hakuintentiot
Optimointitoimenpiteiden myötä voidaan kasvattaa näkyvyyttä eri alustoilla, joista voi myös tehokkaasti ohjata käyttäjiä sivustolle kohti konversiotapahtumaa. Hakukonenäkyvyyden rooli tulee jatkossa olemaan yrityksille entistäkin tärkeämpää nyt, kun kolmannen osapuolen evästeiden käytön lopettamisen myötä mainonnan kohdentamismahdollisuudet ovat heikommat.