Saimme uskomattoman tilaisuuden uppoutua digitaalisen suunnittelun uusimpiin trendeihin, saumattomaan käyttökokemukseen ja luovuuteen alan kansainvälisten huippujen johdolla. Matkustimme kollegani Emilia Pertun (Lead UI/UX Designer) kanssa Amsterdamiin, jossa tänä vuonna järjestettiin Awwwards Digital Thinkers Conference.
Kolmen päivän konferenssi, joka sisälsi työpajoja, verkostoitumista ja puheenvuoroja, pidettiin näyttävässä DeLaMar-teatterissa kaupungin keskustassa. Suunnittelijat, kehittäjät, freelancerit ja toimistot eri puolilta maailmaa kokoontuivat Amsterdamiin inspiroitumaan, me ainoina Suomesta. Konferenssissa saimme kuulla alan asiantuntijoita tunnetuista yhtiöistä kuten Meta, Lego ja Stripe. He jakoivat tietotaitoaan, näkemyksiään ja konkreettisia vinkkejä UI/UX-suunnittelusta, tekoälystä ja luovasta koodaamisesta.
Awwwards on kansainvälinen digitaalisen suunnittelun ja -kehityksen kilpailuelin, jonka tavoitteena on tunnustaa ja mainostaa innovatiivisen suunnittelun parhaimpia. Awwwards tarjoaa kohtaamispaikan, josta digiammattilaiset ympäri maailman voivat etsiä inspiraatiota, jakaa tietoa ja kokemuksia sekä saada tunnustusta omalle työlleen. Alustalla palkitaan esimerkiksi päivän ja kuukauden parhaat sivustot. Tutustu töihin täällä: www.awwwards.com
Aloitimme ensimmäisen päivän aamupalalla läheisessä kahvilassa, jossa vilkuilimme naapuripöytään huomataksemme muidenkin tutkivan Digital Thinkers -konferenssin esiintyjälistaa. Voisin väittää, että hieman oli jännitystä ilmassa.
DeLaMar-teatterissa meitä odotti Niccolo Mirandan workshop ”The Fine Art of Building Websites”. Niccolo Miranda on arvostettu luova johtaja, interaktiivinen suunnittelija ja kehittäjä, jonka työ huippuasiakkaiden parissa on kerännyt paljon tunnustusta. Niccolo otti meidät mukaansa suunnittelemaan ja toteuttamaan verkkosivuprojektin hänen tyylillään. Hän näytti vaihe kerrallaan luovan prosessinsa, josta saimme paljon hyviä oivalluksia.
Oli kiva huomata, että suunnittelun runko on meillä Nitrossa pitkälti sama kuin Niccololla. Aloitimme strategiasta, UX-pilareista ja määrittelimme avainsanat tekoälyä hyödyntäen. Teimme näiden pohjalta monia moodboardeja ja jalostimme oikeita ideoita. Oman koodaritaustani jumiuttaman luovuuden avasi erityisesti harjoitus, jossa piirsimme käyttöliittymäelementtejä minkä tahansa arkisen esineen päälle.
Ideointivaiheen jälkeen pääsimme kuvitteellisessa projektissamme visuaalisen ilmeen ja prototyyppien pariin ja saimme kattavan listan käteviä työkaluja nopeuttamaan työnkulkuamme. Opimme myös suunnitelmien elävöittämisestä 3D-työkalujen ja animoinnin avulla.
Lopuksi ehdimme vielä vilkaista prototyypin koodausta Webflow-alustalle. Varsinaisesti tuossa maailmalla jo hitiksi nousseessa alustassa ei tarvitse kirjoittaa koodia riviäkään, sivusto toteutetaan visuaalisella koodauksella. Olemme Nitrossakin jo päässeet toteuttamaan ensimmäiset projektit tällä tyylillä ja uskon monien muiden konferenssissa mukana olleiden tapaan, että tästä menetelmästä kuullaan vielä tulevaisuudessa lisää.
Workshopin tietoähkystä selviydyttyämme, edessä oli vielä kaksi pääpäivää konferenssissa.
Osallistuimme yli 20 vaikuttavalle luennolle ja nautimme inspiraation runsaudesta. Moni puhuja kertoi tarinan ammatillisesta matkastaan. Saimme käsityksen siitä, miten he ovat päässeet nykyiseen pisteeseensä, unohtamatta virheitä, joista he ovat oppineet. Uutta tietoa tuli paljon ja sen omaksumisessa menee aikaa, mutta listasin alle muutaman inspiroivimman noston vaikuttavimmista puheista.
Lu Yu
Lu Yu aloitti puheenvuoronsa kyseenalaistamalla design systemien kuuliaisen käytön. Design System on tarpeellinen, mutta senkin on seurattava kehitystä eikä jumiuduttava ensimmäiseen versioon. Design System hallitsee kaaosta, mutta Lu Yu:n mukaan suunnittelu on luonnollisesti kaoottista ja kaaos on osa suunnittelua. Kaaoksesta ei tarvitse päästä eroon, sitä on hyödynnettävä oikein. Lu Yu neuvoi rikkomaan sääntöjä ja seuraamaan mitä muut tekevät, ja kuitenkin tekemään päinvastoin. Etkö ole varma, mikä on Design System? Lue aiempi blogikirjoituksemme aiheesta: Mikä on Design System ja mihin sitä tarvitaan?
Alicia Shao
Konferenssissa oli monia vaikuttavia ja ajatuksia herättäviä puheenvuoroja, Alicia Shao piti niistä yhden. Alicia ei niinkään antanut meille valmiita työkaluja, hän pisti meidät ajattelemaan. Tulevaisuus ei ole menneen jatke, mutta on katsottava taakse, jotta näkee eteen. Alicia nosti taululle paljon mietteitä siitä mitä tulevaisuus on ja mitä se ei ole, ja miten suunnittelu on oikeastaan aina tulevaisuuden muovaamista.
Yutong Xue & Yunan Xue
Yutong ja Yunan Xue aloittivat toisen konferenssipäivän. Yleisössä oli havaittavissa aamulla hieman turnajaisväsymystä, mutta kun nämä kaksoset pääsivät vauhtiin, oli unihiekat karisseet silmistä. He työskentelevät kumpikin Metalla, vain eri rooleissa product managerina ja designerina. Puheenvuorossaan he kertoivat inhimillisesti ja sympaattisesti roolien välisestä yhteistyöstä, kenenkään työ ei ole merkityksetöntä. Yunan oli saanut kokea, miten helposti annat aivan väärän kuvan, jos yrität helpottaa tiimisi työkuormaa tekemällä muidenkin töitä, kommunikoimatta ensin tiimisi kanssa.
Joris Spiertz
Joris Spiertzin puheenvuorosta oli helppo löytää samaistumispintaa. Vaikka meillä Nitrossa hybridimallin mukaisesti kokonaisuus on hieman laajempi, UI/UX-tiimi on meilläkin vielä melko kompakti. Joris kertoi heidän toimistonsa tarinan ja varoitteli virheistä, joista he ovat oppineet. Hän toi esille pienen tiimin edut, sillä pystymme olemaan asiakkaalle kuin henkilökohtainen ulkoistettu markkinointitiimi. Pienessä toimistossa suunnitteluprosessin on oltava joustava ja punaista lippua on uskallettava heiluttaa tarvittaessa ajoissa. Lopulta on myös muistettava, että on ok taputtaa itseään selkään hyvin tehdystä työstä.
Peter Smart
Peter Smart juonsi koko tilaisuuden ja vakuutti yleisönsä sulavalla ja rennolla esiintymisellään. Olin kuitenkin ymmärtänyt, että hän on myös yksi terävimmistä ammattilaisista tekoälyn parissa. Peter kertoi, että hänellä on jotain tajunnan räjäyttävää esiteltävää, jos jaksamme odottaa illan viimeiseen puheenvuoroon asti. Ja kyllä kannatti odottaa, hän näytti käytännössä, miten AI tulee osaksi myös meidän työtämme ja miten voimme tulevaisuudessa ohjata tekoälyllä luodut ”työntekijät” omine persoonallisuuksineen käymään aivoriihiä keskenään. AI ei ehkä vie meidän töitämme kokonaan, mutta se tulee muuttamaan niitä valtavasti.
Uskon, että kollegani ja turistioppaani Emilia voi allekirjoittaa täysin seuraavan tiivistelmäni konferenssista: Kokemus oli kerrassaan huikea, tapasimme monia innostavia persoonia ja lähdimme kotiin valtavan tietoähkyn ja inspiraatiotulvan saattelemina. Saimme inspiroitua kuunnelleen toinen toistaan vaikuttavampia puheenvuoroja, mutta mikä parasta, pääsimme verkostoitumaan ja jakamaan ajatuksia myös muiden samanhenkisten kanssa. Näistä monista kohtaamisista saan erityisesti kiittää Emiliaa, joka väsymättä avasi aina uusia ja uusia mielenkiintoisia keskusteluja.
Piia on visuaalinen suunnittelija, jonka käyttöliittymäsuunnitelmissa yhdistyvät innovatiivinen visuaalinen ote ja koodaritaustan tuoma ymmärrys teknisesti toimivasta ratkaisusta.
Piia Lindqvist
Designer, UX & UI