Siirry sisältöön

Blogi

Artboard 9@3x-16-9

Vihdoin hetken tauko! Kännykkä auki ja somet laulamaan

Julkaistu 21.4.2021

Sosiaalisen median kanavissa on valtavasti sisältöä. Kun itse siirryt somen maailmaan joko tauolla tai vapaa-ajallasi, mieti: mikä sisältö sinulla on jäänyt mieleen? Minkä sisällön kohdalla havahduit katsomaan kuvat ja lukemaan tekstit? Näitä on luultavasti yksi tai muutama, mutta ei kaikki päiväsi aikana kuluttamat sisällöt. Tuhannen taalan kysymys kuuluukin: kuinka luoda sisältöä, joka on kuluttajalle kiinnostavaa? 

Mia Karin (2016) opinnäytetyön mukaan onnistunut sisältömarkkinointi noudattaa sisältöstrategiaa, on kohderyhmälleen sopivaa jolloin sisällöntekijä nousee asiantuntijaksi, huokuu tarinallisuutta ja täten sitouttaa kohderyhmän sekä sitä voidaan mitata sisältömarkkinoinnille tehtyjen tavoitteiden mukaan. 

Keskitytään tässä tekstissä siis tarinallisuuteen. Monet, kaikkien tuntemat brändit, ovatkin tunnettuja tarinallisuudestaan. Kun Niken mainosvideo pärähtää seuraamaamme kanavaan, se saa katsojalle tipan linssiin. Tämän takia nämä videot muistetaan ja ne leviävät tiuhaan sosiaalisen median maailmassa. 

LinkedInin mukaan tarinankerronta parhaassa tapauksessa luo henkilökohtaisen yhteyden brändin ja lukijan välille. Tarinankerronta auttaa brändiä välittämään yleisölle asioita, joiden takana se seisoo ja luomaan tunteikkaan yhteyden kuluttajaan. 

Tärkeää onkin siis miettiä, miten kohderyhmäsi ajattelee ja millaisia asioita he arvostavat. Tämän jälkeen pystytään laatimaan pääviesti, joka halutaan kyseiselle yleisölle välittää. Kuinka laatia hyvä tarina, sellainen, joka havahduttaa? Hyvässä tarinassa on selkeä draamankaari, selkeät hahmot sekä jonkinlainen konflikti, joka selvitetään. Se on luonteeltaan paitsi viihdyttävä, mutta myös selkeä ja organisoitu, muistettava ja brändin persoonan huomioon ottava. (LinkedIn) Hyvänä esimerkkinä toimiikin Löfbergsin “Vahva kahvi vahvalle kansalle” -filmin tarina, joka koostuu jo ensimmäisten sekuntien aikana eri vahvasti kuvattujen hahmojen esittelyistä. Hevari soittamassa sähkökitaraa, ystävykset sauvakävelemässä, karaokea laulava mies - nämä kaikki ovat hyvin suomalaisia asioita ja silti he ovat samalla täysin erilaisia hahmoja. Näin ainakin joihinkin heistä on helppo samaistua. Kohdennus tulee selkeästi esiin. Se on suomalaiset, joiden elämässä on yksi konflikti - vaaleapaahtoinen kahvi. Löfbergs tarjoaa siihen ratkaisun tummapaahdollaan, ja tällöin ei edes ruotsalaisuus haittaa. 

Tsekkaa Löfbergsin Vahva kahvi vahvalle kansalle-filmi kokonaisuudessaan täältä.

Etsitkö tarinankertojaa? Nitrolla me olemme vuosien varrella luoneet asiakkaillemme tarinoita, ottaen huomioon jokaisen asiakkaan yksilölliset toiveet sekä brändin persoonan. Täältä löydät esimerkkejä filmien muodossa tuottamistamme tarinoista: https://nitrofilm.fi.

Lähteet:

https://www.linkedin.com/pulse/how-create-powerful-content-writing-storytelling-soraya-caballero 

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/114686/Kari_Mia.pdf?sequence=1&isAllowed=y