Siirry sisältöön

Blogi /

Löfbergs Suomen ”Vahva kahvi vahvalle kansalle” on Vuoden aikakausmediakampanja

Julkaistu 25.3.2022

Löfbergs Suomi palkittiin torstaina 24.3.2022 järjestetyssä Editgaalassa Vuoden aikakausmediakampanja -palkinnolla. Vahva kahvi vahvalle kansalle -konseptin suunnittelusta ja markkinointitoimenpiteiden toteutuksesta vastasi Nitro Group.

Vahva kahvi vahvalle kansalle -konsepti nostaa esiin suomalaista erityislaatuisuutta ja ehdottaa, että tummapaahtoinen kahvi voisikin sopia tälle vahvalle kansalle vaaleita kilpailijoitaan paremmin. Suomalaiset kokeilunhaluiset kahvinystävät ovat ottaneet konseptin omakseen kaikissa kanavissa.

– Voitto on meille aivan mieletön juttu. Uskoimme tähän konseptiin alusta asti, ja se sai meillä myös sisäisesti paremman vastaanoton kuin yksikään konsepti koskaan aiemmin, sanoo Löfbergs Suomen Head of Marketing Leif Sjöblom.

Editkilpailun järjestää Aikakausmedia. Tuomaristo perusteli valintaa seuraavasti:

”Kampanjassa toimii kaikki: strategia, idea ja toteutus. Printissä kokosivu herättää huomion ja tuo tuotteen selkeästi esiin. Monikanavaisen kampanjan lempeä huumori kiteyttää jotain oleellista suomalaisuudesta. Huimat tulokset monella mittarilla puhuvat puolestaan – hatunnosto haastajabrändille!”

Ruotsalaisella Löfbergsillä on Suomen markkinoilla vastassaan kaksi kovaa etabloitunutta kahvibrändiä. Uusien brändien on vaikea saada tilaa kaupan hyllyllä. Kahvimarkkina itsessään ei kasva, joten markkinaosuuksia on vallattava kilpailijoilta. 

– Kaiken kuluttajilta saamamme positiivisen palautteen ohella brand trackerin luvut puhuvat puolestaan: olemme ylittäneet kaikki tunnettuus-, harkinta- ja myyntitavoitteemme reilusti. Vahvaa, tummapaahtoista kahvia kaadetaan suomalaisiin kuppeihin yhä useammin. Se on hyvä juttu, sillä suomalaiset ansaitsevat arvoisensa kahvin, Sjöblom jatkaa.

Konseptin suunnittelusta ja toimenpiteiden jalkautuksesta vastasi luova hybriditoimisto Nitro. Kampanja noteerattiin jo alkuvuodesta Effie Awards Finland -kisan Tuloksellisin kampanja -shortlistillä. Asiakkuusjohtaja Sami Puution mukaan syitä menestykseen ovat paitsi pitkä ja hedelmällinen yhteistyö myös asiakkaan luotto Nitron osaamiseen.

– Löfbergsillä on Ruotsissa pitkä ja menestyksekäs historia sekä vahva, arvostettu brändi. Vuosi sitten päätimme tehdä nimenomaan suomalaisille kuluttajille, suomalaiselle markkinalle suunnitellun konseptin, Puutio sanoo.

– Tulokset näkyvät tässä, joten suuri kiitos asiakkaalle luottamuksesta. Olemme yhdistäneet Löfbergsin upeat tuotteet sekä Nitron strategia-, suunnittelu- ja tuotanto-osaamisen voitokkaalla tavalla – kirjaimellisesti. Tutustu Löfbergsin case-esittelyyn täällä.