fin eng

Sonera, kesäkampanja

Mitä lämpimämpi sää, sitä paremmat tarjoukset

Online-kehitystä ja markkinointi­kampanjoita vuodesta 2013

Nitro on toiminut TeliaSoneran online-kehityksen kumppanina vuodesta 2013 lähtien. Olennainen osa kumppanuutta on erilaisten markkinointikampanjoiden suunnittelu ja toteutus.

Piristystä hiljaisen heinäkuun myyntilukuihin

Verkkokauppojen kävijäluvut putoavat yleensä heinäkuun lomasesonkina, niin myös Soneralla. Tavoite oli luoda huomiota herättävä ja houkutteleva kampanja, joka pitäisi verkkokaupan kävijämäärät normaalien lukemien tasolla ja kiihdyttäisi kustannustehokkaalla ja mahdollisimman automatisoidulla tavalla kesän usein tavallista pienemmäksi jäävää kokonaismyyntiä.

Kampanjan kohderyhmänä olivat heinäkuussa ympäri kotimaata lomailevat hintatietoiset suomalaiset, jotka haluttiin tavoittaa ja koukuttaa seuraamaan tarjouksia myös lomalla. Lisäksi kampanjalla haluttiin tavoittaa asiakkaat, jotka kävivät hoitamassa liittymäasioitaan Soneran sivustolla kesän aikana. Heille oli tärkeää viestiä paitsi mahdollisuudesta tarttua tarjouksiin, myös olemassa olevista eduista, kuten Sonera Viihteen uudesta mobiilitelevisiopalvelusta.

Mitä lämpimämpi sää, sitä paremmat tarjoukset

Loimme reaaliaikaisesti sään mukaan elävän konseptin, jossa kampanjan tarjoukset olivat sitä parempia, mitä lämpimämpi sää ulkona oli. Myös tuotevalikoima oli räätälöity vastaamaan erilaisia säätiloja. Sitomalla tarjoussivun tuotteiden vaihtelun lämpötilaan saatoimme luoda ajankohtaisuutta viestivän ja elävännäköisen tuotetarjooman. Muutoksien seuraaminen kannatti läpi kesän, sillä lämpötilavaihtelu voi Suomen kesässä olla hyvinkin suurta jopa yhden vuorokauden sisällä.

Teimme kampanjalle sivuston, josta luotiin kolme lämpötilaversiota: viileä (alle 15 °C), lämmin (15-25 °C) ja kuuma (yli 25 °C). Sivustojen sisältö seurasi vallitsevan sään tarpeita: esim. kylmällä säällä tarjottiin viihdettä sisätiloihin. Sää vaikutti myös tarjousprosenttiin: elohopean noustessa yli 25 °C tarjousprosentti oli 25 %. Kampanjasivusto päivittyi Ilmatieteenlaitoksen Helsingin mittauspisteestä automaattisesti RSS-feedin kautta.

Verkkokaupan kesäkampanjassa käytimme monimediamixiä verkkopainotteisesti, ja erityisesti mobiilimainontaan panostettiin. Lisäksi kampanjassa käytettiin Facebook-mainontaa ja Google-hakusanamainontaa. Radiolla oli myös tärkeä rooli liikkuvien ja autoilevien lomalaisten tavoittamisessa: 30 sek spotilla kerrottiin kampanjasta mainoskatkoilla, 10-sekuntista häntää ajettiin säätiedotusten yhteydessä. Tavoittelimme tien päällä olevia ihmisiä, jotka olivat vain yhden klikkauksen päässä ostopäätöksestä.

Liittymien ja laitteiden myynti kasvoi

Koko Soneran verkkokaupan myynti kasvoi kesäkampanjan aikana ja oli 25 % parempi kuin edelliskesänä. Puheliittymien myynti kasvoi 23 % edellisestä kesästä ja laajakaistamyynti 45 %: kampanja onnistui piristämään liittymäkauppaa elokuulle saakka ja kasvatti nimenomaan isojen liittymäpakettien myyntiä.

Puhelin-, tablet- ja laptop-laitteiden yhteismyynti kasvoi 77 % vuoden takaisesta. Liittymällisten puhelinten myynnin osuus koko puhelinmyynnistä kasvoi n. 32 %. Mobiilituotteiden myynnissä kasvua oli jopa 61 % edellisvuodesta. Kampanjasivulla vieraili 59473 uniikkia kävijää.

Kampanjasivulla käyminen lisäsi ostamisen todennäköisyyttä: konversioaste nousi muun sivuston kävijöiden keskuudessa 2,64 %:sta 2,99 %:iin. 51% kampanjasivun kävijöistä vieraili kampanjan aikana verkkokaupassa. Tilauksen tehneet asioivat kampanjasivustolla keskimäärin 3,77 kertaa. Tavoitimme lomalaiset: jopa 43 % kampanjasivulla käyneistä oli mobiilikäyttäjiä.

Myös nykyasiakkaat tavoitettiin: ilmaisia kokeilutunnuksia mobiilitelevisiopalveluun tilattiin 8814 kpl. Suurin osa tilauksista tehtiin nykyasiakkaiden toimesta, eli saimme omat asiakkaat tutustumaan Soneran uusiin palveluihin.